Igaõhtune trall lapse magamapaneku ümber on sind surmani ära väsitanud — need meetodid tagavad rahulikud ööd nii sulle kui lapsele

 (1)

Igaõhtune trall lapse magamapaneku ümber on sind surmani ära väsitanud — need meetodid tagavad rahulikud ööd nii sulle kui lapsele
Scanpix/Panther Media

Oled jõudnud oma taluvuse piirile, sest pead tundide kaupa voodi juures istuma, enne kui laps lõpuks magama jääb? Siin võib appi tulla unetreening.

Imikud vajavad abi ka magama jäämisel

Imikute ja väikelaste une eripära on, et nad peavad alles oma unerütmi leidma. Ja võtab omajagu aega, enne kui see kohaneb vanemate unerütmiga. Vaid vähesed lapsed jäävad probleemideta magama ning magavad kuus või seitse tundi jutti.
See on täiesti normaalne. Sest nagu paljude muude asjade juures, vajavad imikud meie abi ka magama jäämisel. See tähendab esimestel unekuudel palju lähedust ja häid unerituaale.

Kuidas beebile õige unerütm leida, sellest loe SIIT

Enamikul lastest hakkab üksi magama jäämine õnnestuma teisel eluaastal. Aga siiski mitte kõigil. Mõni ei lase ka kahe- või kolmeaastaselt vanemaid voodi juurest ära või nõuab tundidepikkuseid kurnavaid rituaale. Arusaadav, et vanemad ei soovi seda ühel hetkel enam jätkata.

Kas lahendus on unetreening?

Kas niinimetatud unetreeningud võivad olla lahendus? Mõned uneuurijad võrdlevad neid refleksi tekitamise ja dresseerimisega, teised leiavad, et stressis vanemate jaoks võivad need olla lahenduseks, kui neid mõistlikult kasutada. Mõned arvavad, et unetreening on lapsele liiga traumaatiline.

Loe veel

Seotud lood:

Enne, kui unetreeningu kasuks otsustad, loe ka selle kohta, miks beebi ei maga

Kõik spetsialistid on aga ühel meelel, et kuulus Ferberi meetod (iga laps suudab magama õppida) sobib vaid suurematele lastele ja hädaolukorras, sest kontrollitud nutta laskmine võib ka ühe- ja kaheaastastel tohutut stressi ja kaotushirmu tekitada.

Levinud unetreeningud

Musimeetod

Millal kasutada
Laps on õhtuti eriti rahutu ja pinges. Tunned, et miski peab muutuma ja soovid seda saavutada leebel viisil.

Tee nii
See unekoolitus põhineb premeerimisel. Vii laps pärast unerituaali voodisse ja anna talle põsele head-ööd-musi. Luba talle, et tuled kohe tagasi ja annad talle uue musi, aga ainult juhul, kui ta jääb pea padjal voodisse. Mine toast välja ja tule natukese aja pärast tagasi, et uus musi anda. Kui laps üritab püsti tõusta, ära riidle temaga, vaid suru ta õrnalt tagasi ja tuleta meelde, et musi saab vaid siis, kui ta voodis pikali on. Proovige sellest uneelne mäng teha. Varsti märkad, et muside arv ja aeg, mida laps magama jäämiseks vajab, väheneb iga õhtuga.

Sind aitab see
Järgi reegleid rangelt ja premeeri last ilma sõnadeta, talle ainult musi andes — mitte millegi muuga. Ole valmis selleks, et pead mõnel õhtul väga palju ja väga kaua musisid andma. Algul võib muside arv ulatuda 100 kuni 200-ni. Kui märkad, et laps hakkab magama jääma, tõmbuge tagasi.

Võimalikud lõksud
Mõni laps laseb end algul kuni kolm tundi musitada. Püüa sellest hoolimata järjekindlaks ja rahulikuks jääda. Kui see õnnestub, oled õigel teel.

Kui sulle aga tundub, et oled omadega päris ummikusse jooksnud, siis võta asja huumoriga ja loe vahepeal, kuidas teised vanemad on sama teemaga maadelnud: 100 lihtsat sammu, et oma laps õhtuti magama saada

Tagasitõmbumise meetod

Millal see meetod aitab
Teie magamaminekurituaal venib aina pikemaks ja märkad, et olete lapsega liiga tihedalt seotud. Võimalik, et ta jääb juba pikemat aega ainult siis magama, kui saab kaisus olla või käest kinni hoida.

Tee nii
See unekoolitus põhineb ideel, et laps aktsepteerib paljusid väikeseid muudatusi paremini kui ühte suurt muudatust. Istu voodi kõrvale toolile, kuni laps on magama jäänud. Järgmisel õhtul pane tool voodist veidi kaugemale. Ülejärgmisel päeval veel kaugemale. Eemaldu nii aina rohkem, kuni sa ei istu enam toas, vaid ukse taga, kuid siiski kuuldeulatuses. See, kui kaua lapsel kulub üksinda magama jäämiseni, sõltub, kui tihe oli teie senine side õhtuse magamajäämise ajal.

Sind aitab see
Väldi silmsidet ja ära julgusta last endaga kontakti võtma. Kõige parem on, kui teed sel ajal näputööd või loed väikese lugemislambiga raamatut. Aseta tool voodist vaid nii kaugele, kui laps ilma rahutuks muutumata lubab. Kui tekib tunne, et laps mängib võimumängu, kiirenda eemaldumist. Tähtis: kallista last enne voodisse minekut piisavalt. Nii saab ta selle läheduskoguse kätte, mis siiani tuli magama jäämise ajal.

Võimalikud lõksud
Ära kaota sihti silmist. Selle tehnika juures on oht, et jääd ühte kohta pidama. Võib juhtuda, et laps hakkab protesteerima, kui toast välja jõuad. Seetõttu võid mõne õhtu veidi praokil ukse juures valvata. Seejärel toimeta ukse läheduses, et laps näeks, et oled olemas.

Pendlimeetod

Millal seda meetodit kasutada
Sa ei suuda taluda lapse nuttu, kuid arvad, et ta on võimeline üksi magama jääma. Ning: oled otsustanud teda selles aidata.

Tee nii
Vii laps pärast magamaminekurituaali voodisse. Selgita, et lähed toast välja, kuid jääd tema lähedusse, ja et ta peab voodisse jääma. Leia mõni lause, mida öelda (“Nüüd on uneaeg”, “Jää nüüd magama, kallike” vms) ja lahku seejärel kindlameelselt toast. Kui laps tõuseb püsti, protesteerib valjult või hakkab nutma, pöördu tagasi, pane ta uuesti pikali ja korda sama lauset. Siis mine uuesti välja. Korda seda nii kaua, kuni laps jääb magama.

Sind aitab see
Väldi silmsidet lapsega ja jälgi, et sinu hääl oleks rahulik. Lapsel peab olema igav ja ta peab magama. Oluline on, et miski ei muutuks — ei sinu hääl ega käitumine. Niipea kui näitad üles stressimärke, kandub pinge üle ka lapsele ja ta ei saa rahulikult olla.

Võimalikud lõksud
See meetod on küll edukas, kuid edu saavutamine võib kaua aega võtta. Seetõttu on oht, et muutud kannatamatuks ja närviliseks. Proovi seetõttu partneriga vaheldumisi tegutseda.

Ferberi meetod*

Millal seda kasutada
Oled juba kõike proovinud. Igaõhtusest magamaminekust on saanud võimuvõitlus, mis ei rõõmusta ei sind ega last. Laps on kaheaastane või vanem ja sa oled seda probleemi arutanud juba ka arstiga. See meetod ei pruugi aga paljudele sobida.

Tee nii
Mine pärast õhtumusi andmist toast välja. Kui laps hakkab nutma, mine 30 sekundi pärast tagasi, rahusta last, kuid ära võta teda voodist välja. Siis mine uuesti välja. Kui laps hakkab uuesti nutma, oota enne tagasi minemist viis minutit. Rahusta last uuesti (mitte üle kahe-kolme minuti) ja mine välja. Asi jätkub samamoodi, kuid aeg, mille möödudes sa lapse juurde lähed, pikeneb iga kord viie minuti võrra. Esimesel päeval kuni 15 minutini. Järgmisel päeval alusta 10 minutist ja jää pidama 20 minuti juures. Kuni jõuad 30 minuti rütmini. Jää selle juurde, kuni laps mõne päeva pärast „alla annab” ja kiiresti magama jääb.

Sind aitab see
See meetod võib olla raske. Mõned lapsed nutavad üsna kaua ja seda on enamikul vanematest raske taluda. Kõige parem on kasutada kella, et teaksid, millal saad uuesti lapse juurde minna. Ära ainult äratusfunktsiooni kasuta, sest muidu häirid magama jäävat last. Kui märkad, et laps muutub rahulikumaks, ära enam tuppa mine. Sinu ilmumine võib vallandada uue protestinutu.

Võimalikud lõksud
Vajad suurt otsusekindlust, sest on oht, et annad kiiresti alla. Tegutse seetõttu partneriga vaheldumisi. Kui kasvatad last üksi, jälgi, et keegi oleks toeks. Selleks võib olla ema, sõbranna või hea naaber.

Kui sulle tundub, et lapse uneprobleemi lahendamine on sulle endale kaasa toonud hulganisti stressi ja magamaat öid, siis tea, et ka teised on sellega samamoodi maadelnud. Vaata: Miski pole võrreldav hirmnaljakete lollustega, mida on teinud vanemad, kes on öö otsa oma lastega üleval olnud!

*) Meetod on nime saanud selle „leiutaja”, Ameerika lastearsti dr Richard Ferberi järgi.

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

PERE JA LAPS TOP

Viimased uudised