Kuidas ülemeelik või rahutu laps paari minutiga tasakaalu aidata



Suvisel ajal on lastel rohkelt elamusi, vahel muutuvad nad sellest lausa ogaraks. Teistel päevadel jälle igavlevad nii, et hakkavad üksteisega nääklema ja pahutsema.

Väärt abivahendeid mõnusa rahuliku olemise loomiseks pakuvad lühikesed tähelepanu ja meelerahu harjutused, mis sobivad ühtviisi hästi nii mudilastele kui ka teismelistele. Piisab juba paarist minutist, et last tasakaalustada ja ka enda enesetunnet paremaks muuta.

Avavideos räägib üks ema oma kogemusest, kuidas ta Vaikuseminutite abil terve pere stressist päästis.

"Appi! Herilane!" - kogemuslood emadelt

Kui harjutusi on piisavalt sageli tehtud, siis saab need igal vajalikul hetkel kasutusse võtta. Näiteks kuulis üks ema õues kisendamas oma last, kes kartis kohutavalt herilasi. "Appi, emme, tule kähku, herilane lendab ümber minu, appi," karjus tüdruk paaniliselt. Kuna ema oli lastega Vaikuseminuteid teinud, siis seekord piisas lapse toetamiseks ühest sõnast. Ta hüüdis vaid "Hinga!" ja sai natuke hiljem kuulda uhke tirtsu edulugu, kuidas tema keskendus hingamisele ja herilane lendas minema.

Kogemus näitab, et igapäevane harjutuste tegemine võimaldab lahendada erinevaid jonnimise ja tugevate emotsioonidega seotud probleeme.

Seotud lood:

Millal on keskendumisharjutustest kasu?

Vahva on see, et lapsed võtavad harjutused peagi ka iseseisvalt kasutusse. Näiteks ühel lasteaiakasvatajal juhtus selline lugu, et teda kutsuti õues kaklevaid poisse lahutama, kuid kohale jõudes nägi ta uskumatut pilti. Nimelt seisis enne kakelnud poiste vahel kolmas laps ja juhendas rahustavat hingamisharjutust. Tüli lahendada polnud enam vajagi.

Loe veel

Paljud lapsevanemad on Vaikuseminutitest abi saanud rahuliku uinumise toetajana või lapse muremõtete, ärevuse, püsimatuse või ülekeevate tunnetega toimetulekuks. Õpetajad kasutavad Vaikuseminuteid aga keskendumise tugevdamiseks, sest laste hüplev tähelepanu ja nutisõltuvus muudavad õppimise ja õpetamise keeruliseks.

Kuidas keskendumisharjutustega alustada?

Siin on mõned Marika Ivandi poolt välja toodud kasulikud nipid. Lühikesed harjutused – nagu keskendunult hingamise jälgimine, helide kuulamine, ümbruskonna või enesetunde uurimine, on paljude mindfulness’i uuringute kohaselt positiivse mõjuga nii stressile, enesetundele kui keskendumisvõimele. Harjutuste tegemise pikaajaliseks mõjuks on oskus end paremini juhtida ja elus ettetulevate väljakutsetega toime tulla.
* Võta aega oma lapsega koos olemiseks – ilma ühegi täiendava kohustuseta.
* Väljas jalutades proovige tunnetada, kuidas jalatallad kõndides maapinda puudutavad, võimalusel nautige paljajalu värske rohu või sooja liiva puudutust.
* Vaadelge koos lapsega pilvede liikumist ja puuokste kiikumist.
* Sööma asumisel võtke hetk, et imetleda toidu erinevaid värve, nuusutada lõhnasid ja süüa esimesed suutäied tähelepanelikult maitseid uurides.
* Liigse ülemeelikuse puhul võtke laps kaissu ja hingake koos, lugedes oma hingetõmbeid näiteks kümneni.
* Asetage oma kõhtudele mänguasi, väiksem kivi või raamat ning jälgige, kuidas see sisse ja välja hingates tõuseb ja langeb.
* Ütle oma lapsele aitäh ja kallista teda.

Harjutused on eriti kasulikud näiteks rahuliku uinumise toetajana või lapse muremõtete, ärevuse, püsimatuse või ülekeevate tunnetega toimetulekuks. Oskus end ise rahustada ja keskenduda on vajalik kogu eluks!

Hooandja vahendusel on ilmumas Vaikuseminutite keskendumisharjutuste käsiraamat, kust leiab iga lapsevanem konkreetseid näpunäiteid ja harjutusi lapsega koosveedetud aja õnnelikumaks muutmiseks. Projekti saab toetada SIIT.


Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

PERE JA LAPS TOP

Viimased uudised