Põhjus, miks ütlemised tekivad, on sageli peidus inimese egos. Tihtipeale tõusevad tülid sellelt pinnalt, et kumbki osapool leiab, et tema arvamus on õige, tekib vaidlus ning sõnasõda lõpeb emotsioonide väljaelamisega. Nääklused närivad närvisüsteemi ja sõnelused viivad tuju.

Tülide põhjustajaks on sageli ego, mis ei lase alla anda või tunnistada, et ehk on teisel inimesel õigus. Mida üldse tähendab elada oma ego järgi? Suur osa inimese minapildist tuleb kaasa ühiskonnast või kodust. Sageli ei ela inimene selle järgi, mida ta tegelikult tahab, aga usub sellesse tahtmisesse, mis on talle lapsepõlvest või koolist õpetatud. Näiteks veendumus, et kõrghariduse olemasolu toob rikkuse ja hea positsiooni ühiskonnas või harjumus defineerida end läbi asjade ehk mõtteviis - sa oled see, mis sul olemas on. Mida rohkem asju, seda vägevamana saab inimene end tunda ja olla ühiskonnas väljapaistev. Selline suur materiaalsuse vajadus toob endaga kaasa ka pideva õnneotsimise ehk saavutuste tagaajamise. Saavutusejanu aga loob doominoefekti - üks saavutus käes, tahab inimene kohe uut. Mingis mõttes on see nagu aastast-aastasse ringiratast käimine, mõistmata, et asjad ja saavutused ei tee meid õnnelikuks, sest see tunne on kiiresti mööduv. Rabelemine mõjub aga tervisele ja rikub suhteid, sest samamoodi nagu asju, kipuvad püsimatud hinged oma elus välja vahetama ka inimsuhteid.

Head emotsioonid ning iseendaga kooskõlas elamine on need märksõnad, mis aitavad luua vaimse heaolu. Õnnetunne tuleb läbi püsiva rahulolu, ja selleks tuleb osata olla just siin ja praegu ning nautida hetke. Tüli korral tuleks märgata, kui tihti on tahtmine öelda "mina" ning püüda asendada see hoopis sõnaga "sina". Kui ennast selle juures kõrvalt jälgida, võib peagi tähele panna, et teist inimest on võimalik kuulata, temast aru saada ning tuline sõnasõda, kus kumbki pool end meeleheitlikult õigustab, muutub argumenteeritud, mõistvaks vestluseks.

Lase minevikust lahti!

Lisaks egole mõjutab inimeste elu tihti ka minevik, takistades praeguses hetkes elamist ning põhjustades vaimset rahutust. Inimesed mõtlevad tihti möödunud negatiivsetele olukordadele ja kardavad uusi samme ette võtta hirmus, et sama muster kordub. Oma mõtete, emotsioonide, sõnade ja tegevuste teadvustamine annab võimaluse negatiivsetele seostele mitte reageerida, välistada negatiivsed ootused ning lõppkokkuvõttes elada tervemat ja õnnelikumat elu.

Inimese elu on tema valikute tulemus. Õnnelik olla tähendab olukorda aktsepteerida ja mitte halamist asjade üle, mida kontrollida ei saa. Tuleb haarata vastutus oma elu eest, mitte süüdistada teisi ja keskenduda ohvriks olemisele. Kui olukord paistab tume, tasub võtta korraks hetk ja mõelda, et tegelikult sai tehtud kõik nii nagu arvasid tol hetkel parim ja õige olevat. Minevikuotsuseid ei tasu kahetseda, vaid tuleks vaadata tulevikku.

Tihti ollakse minevikus kinni ka lahendamata jäänud olukordade või segaste suhete pärast. Viha ja kahetsus tuleks aga vabastada, iseendale andeks anda ning liikuda edasi. Nii nagu on võimatu muuta minevikku, ei saa rutata ette ka tulevikku. Elada saab ainult praeguses hetkes. Iga uus päev annab võimaluse valida, kas olla kaasinimese suhtes mõistev või suruda peale ainult iseenda arusaamu. Mõistes, igal inimesel on oma tõde, paranevad suhted teistega ning head suhted loovad omakorda vaimse tasakaalu.

Vaata veel: Sisemina.com