Kõik me oleme sattunud elus olukordadesse, millega me rahul ei ole ning tunneme vajadust muutuste järgi. Põhjuseid, mis frustratsiooni ja ängi põhjustavad, võib olla palju: näiteks on töö muutunud tüütuks ja kurnavaks kohustuseks või kooselus on riiud asendanud teineteise mitte mõistmisega. Sa tunned, et tahad midagi muuta, midagi ette võtta, aga julgus ebameeldivatele olukordadele sirgeselgselt vastu astuda tundub teinekord olevat ületamatu katsumus ning psühholoogiliselt on kergem klammerduda juba tuttavasse situatsiooni. Sageli õhutab takka ka väike hääl meie peas, mis sosistab: mis sul viga on? Jälle sa ei saanud hakkama! Sa rikkusid ise kõik ära!

Meie mõttemaailma mõjutavad väärtushinnangud, mille oleme suures osas saanud kaasa oma vanematelt. “Sa pead hästi õppima, et saada ülikooli ja hiljem hea töökoht.” See on lause, mida tuhanded vanemad kodudes oma lastele räägivad ning see kinnistub. Ülikooli pooleli jätmine võrdub noore inimese peas ebaõnnestumise ja läbikukkumisega. Tema mõtetes võtab maad alaväärsus ning väike hääl muudkui korrutab: sa oled valmistanud oma vanematele pettumuse, sest ei sa saanud hakkama!

Uskumused ja reeglid kinnituvad meisse samamoodi ning pärsivad edu saavutamist. Näiteks usub töötaja, et peab tegema iga päev kella kaheksast viieni tööd, mis teda enam ammu ei motiveeri, vaid garanteerib üksnes igakuise stabiilse sissetuleku. Samas ta teab, et tal on oskus, midagi muud teha ja kui selle oskuse abil saaks ta luua endale unistuste töökoha, kuid ta ei julge seda sammu ette võtta, sest kardab riskida. Samas kui lasta oma uskumustest lahti, astuda enda seatud piirangutest välja ning mitte keskenduda sellele, et töö on halb, vaid suunata oma fookus võimalustele, hakkab ka mõte paremini jooksma, tekivad ideed ja hakkad otsima teid oma tööelu parandamiseks.

Edu algab mõttemustrite muutmisest

Seetõttu on oluline õigel ajal samme astuda, et oma elu muuta. Võta aega ja süübi endasse, kui palju sa teadlikult kontrollid enda mõtteid? Kas sina kontrollid oma mõtteid või kontrollib neid hoopis väike hääl, kes sinuga räägib?

Foto: Shutterstock

Meil kõigil on oma väike hääl. Mõnikord isegi mitu erinevat. Probleem peitubki selles, et paljude inimeste sisehääl on väsimatult negatiivne. Tihti öeldakse iseendale: “sa põrud nagunii, ära hakka proovimagi”, “sa oled liiga vana, et uut eriala õppima minna” või “mees pettis mind — kõik mehed on petised”. Paljud meist mõtlevad tihti ka minevikus juhtunud olukordadele või sellele, kes neile midagi negatiivset öelnud on ja kardavad, et sama muster kordub. Me jätame need olukorrad hästi meelde, sest meie alateadvus ühendab situatsioonid filmiks, mis hakkab meie peas üha tihemini ketrama.

Väiksele häälele tuleb reageerida ja vastu astuda, sest kui pidevalt sarnastele olukordadele negatiivselt reageerida, siis ei saa oodata ka positiivset tulemust.

Negatiivsed mõtted on nagu veerev lumepall, mis edasi liikudes üha suuremaks kasvab. Näiteks on töötajal oma ametikohal raske, samas ta sisendab endale, et on saamatu ning peab minema lihttöid tegema. Negatiivseid mõtteid pähe lastes keskendub ta tavaliselt kõige hullematele — peas hakkab lahti rulluma kõige mustem stenaarium. Kui aga võtta enda jaoks hoopis viis minutit ja hakata olukorda rahulikult lahti mõtestama, siis peagi näib, et tegelikult ei olegi asi nii hull.

Aktsepteeri oma mõtteid — teadvusta, mida positiivset või negatiivset sa koged. Siinkohal aitavad hästi vaikuseminutid — võta aega, et olukorda analüüsida ja püüda ennast selles olukorras kõrvalt näha. Hästi aitab ka hubisev küünlaleek, mis vaigistab sinu tormlevaid mõtteid ja aitab tuua rahu, et peas olevat virr-varri selgemaks saada.

Esmase rahu saavutamiseks, võta paberileht, kirjuta üles kõik negatiivne, millest sa soovid oma elus vabaneda. Pane kirja, mis tunnetega sa igapäevaselt tööl käid, mis sulle ei meeldi ning põleta paber.

Seejärel võta teine paberileht, kuhu visandad enda jaoks olukorra, mida sa oma elus saavutada tahad, miks sa oled nii otsustanud midagi muuta ja kuidas edasi minna. Pane enda jaoks kirja nägemus, kuidas sina oma elu tegelikult elada soovid — see aitab mõtted selgemaks saada. Kui sa ei ole tööga rahul, pane kirja oma unistuste tööpositsioon. Kui tahad olla ettevõtja, siis loo endale pilt, kuidas sa näed end olukorras, kus saad teha seda, mida päriselt tahad. Kindlasti tee seda oleviku vormis.

Inimese peas keerleb tavaliselt mustmiljon mõtet ning jättes need lahti kirjutamata, kaovad sinu konkreetsed ideed, kuidas midagi muuta, teiste mõtete sekka ära ja lõpuks sa enam õigupoolest ei mäletagi, milline on sinu soovitud teekond edu ja õnnelikuma eluni.

Pärissivatest uskumutest vabanemiseks võib kasutada ka juhitud meditatsiooni, mis kosutab rahustava muusikaga ning aitab sisendada, et elu on positiivne, kõik on hästi. Luues meditatsioonide kuulamisest enda jaoks traditsiooni, aitad positiivse sõnumiga oma alateadvust programmeerida. See rahustab ning kui kuulata sõnu mõttega, saad aru, et tegelikult pole vaja olla kurb ja frustreeritud.

Seega, sinu elu on sinu uskumuste peegeldus.

Need uskumused, enamasti alateadlikud, on pikaaegse “programmerimise” tulemus. Negatiivse programmerimise tulemuseks on nurjumisele määratud mõtlemine ja käitumine. 95% ajast loob sinu aju reaalsust, mis võib olla täielik vastand sinu tegelikele soovidele.

Kui soovid saada teada, milline võimalus väikese hääle vaigistamiseks sobib just sulle, tule 15. märtsil kell 19:00 Sisemina töötuppa Oleviku konstrueerimine: Väärtushinnangud & Uskumused ja õpid haarama kontrolli oma elu üle.