Link kopeeritud!

Kas lapseootel naine võib maksa süüa?



Kas lapseootel naine võib maksa süüa?
Foto: Shutterstock

See on küsimus, millele pea iga lapseootel naine ootab selget vastust.

Nagu ka muu infoga, mis puudutab lubatud või keelatud toite beebiootel emale, on ka maksa söömise osas mitmeid vasturääkivusi. Sagedamini esinev hirm maksa söömise osas on seotud A-vitamiini võimaliku üledoosiga.

Olenevalt sellest, kus riigis sa parasjagu elad, varieeruvad ka rasedatele suunatud toitumissoovitused. Toetudes Tervise Arengu Instituudi ja Eesti Ämmaemandate Ühingu poolt välja antud juhendmaterjalile “Rasedate ja imetavate emade toitumis- ja toidusoovitused” on rasedatele soovituslik A-vitamiini päevakogus Eestis 800–1100 μg-ekv.

A-vitamiin on väga oluline meie organismi normaalseks funktsioneerimiseks ja selle defitsiit võib põhjustada mitmeid terviseprobleeme, sh nägemis- ja nahaprobleeme ning lootel arenguhäireid.

Mõned A-vitamiini tähtsamad ülesanded meie organismis:

  • tagab hea nägemise
  • toetab naha tervist
  • toetab immuunfunktsioone
  • on äärmiselt vajalik loote normaalseks kasvuks ja arenguks
  • reguleerib ainevahetust
  • reguleerib rakkude normaalset taastootmist
  • toetab organismi viljastusvõimet
  • tagab limaskestade normaalse arengu

A-vitamiini kaks nägu

Peamised A-vitamiini allikad on:

retinool, mida saame loomsetest allikatest
karotenoidid, mida saame taimsetest allikatest

Seotud lood:

Et A-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, siis keha ei vaja seda iga päev, kuna suudab hoiustada seda hilisemaks kasutamiseks.

Loe veel

A-vitamiini vorm, mis liiga suures koguses võib tervisele probleeme tekitada, on loomsetes toiduainetes leiduv retinool (kala- ja loomamaks, kalaõli, muna jm).

Taimsetest toiduainetest saadav beetakaroteen kuulub karotenoidide alla. Keha muudab beetakaroteeni organismis A-vitamiiniks, kuid teeb seda täpselt sellises koguses, mida ta parasjagu vajab. Beetakaroteen on antioksüdant ning seda leidub rohkelt porgandis, maguskartulis, aga ka kibuvitsamarjades ja paljudes rohelistes köögiviljades.

Ei ole leitud tõendeid selle kohta, et naturaalsetest allikatest saadav beetakaroteen, näiteks rohke porgandi söömine, võiks soodustada A-vitamiini mürgistust. Uuringud näitavad, et taimsest toidust saadav beetakaroteen ei ole lootele mürgine.

Suures koguses beetakaroteeni võib siiski olla ohtlik suitsetajatele. Ettevaatusega tuleks suhtuda beetakaroteeni sisaldavatesse toidulisanditesse.

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

PERE JA LAPS TOP

Viimased uudised