Kavalad nipid, mille abil harjutad ka kõige kangekaelsemal mudilasel toiduga pirtsutamise kombe küljest ära



perejalaps
perejalapsFoto: Andres Putting

Mida teha, et lapsed ei nõuaks õhtusöögiks vaid makarone hakklihakastmega või burksi ja friikaid? Sundida ei tohi, see on selge, aga kuidas ometi saaks lapsed sööma või vähemalt proovima lisaks keedukartulile ka brokolit, kaalikat ja kookost, lisaks vürtsikamaid toite ja eksootilisemaid maitseid? Siin on mõned head nipid, mis aitavad sul lapse kangekaelsusest võitu saada ja teda tasapisi tervisliku toiduvaliku poole suunata.

1. Tee perele kohe algusest peale selgeks, et te ei ela restoranis ja sa ei ole kiirtoidukokk

Kui on söömise aeg, peab kogu pere teadma, et söögiks on see, mille sa oled valmistanud ja kõik, kellele see ei meeldi või ei maitse, võivad toidukorra vahele jätta, aga midagi muud hetkel ei pakuta. Nad võivad ise otsustada, kas annavad su roale võimaluse või nälgivad, kuid võileivad, puuviljad, jogurt, hommikuhelbed või kalapulgad ei tule alternatiivina kõne allagi! Usu — su lastega ei juhtu absoluutselt mitte midagi, kui nad ühe söögi vahele jätavad. Nad ei sure nälga ega kuku kurnatusest kokku, küll aga on isu järgmisel korral hoopis parem ja ka soov pirtsutada märksa väiksem. Muidugi oleks sinust endast kena vähemalt paaril päeval nädalas õhtusöögiplaanid perega läbi arutada ning laste soove võimaluse piires arvesse võtta.

Seotud lood:

2. Lisa elule vürtsi

Loe veel

Laste maitse-eelistused on üsna ühetaolised ning nad ei ole väga altid uute maitsetega eksperimenteerima. Sellegipoolest võiksid sa aeg-ajalt neile midagi uut pakkuda, kasutades roogades uusi vürtse ja põnevamaid maitseid, lisades näiteks küüslauku, ingverit, kaneeli, tüümiani vms vürtse, millest siiani hoidunud oled. Tõenäoliselt ei saa sa sinihallitusjuustu ja oliivide peale erilisi ovatsioone, kuid see ei tähenda ka seda, et peaksid laste esimesel viiel eluaastal piirduma vaid soola ja suhkruga.

3. Paku köögivilju toorelt

Paljud köögiviljad omandavad töötlemisel maitse, mis lastele ja ka paljudele täiskasvanutele hästi peale ei lähe. Kui täiskasvanud suudavad keeduporgandi või aurutatud brokoli siiski alla neelata, sest teavad, et need on tervisele kasulikud, siis mudilasi ei õnnestu mingi nipiga midagi magedat ja vastikut alla neelama sundida. Seetõttu lase lapsel kuumutatud köögivilju mõned korrad proovida ja kui sa tõesti näed, et tal need kurgust alla ei lähe (ja tegu pole lihtsalt jonniga), siis anna alla ja paku köögivilju hoopis toorelt. Värske kurk, porgand, kapsas, kaalikas, lillkapsas, herned, redised — lapsed krõmpsutavad neid tavaliselt suurima rõõmuga.

Teine hea nipp on peita võimalikult palju köögivilju toitude sisse lihtsalt ära. Sibulat-küüslauku võid julgelt pastakastmesse lisada, porgandit supi sisse või pajaroogadesse riivida, suvikõrvitsat pitsa peale või kartulivormi sisse peita jne. Otsi internetist retsepte, neid leidub palju!

4. Sööge koos perega

Sa oled korduvalt kuulnud uuringutest, mis tõestavad, et lapsed, kes söövad koos oma vanematega, saavad kaasa paremad ja tervislikumad toitumisharjumused kui need lapsed, kes endale ise toidu ette panevad ja seda siis elutoas telekat vaadates nosivad. Perega koos einestamisel on veel palju eeliseid — laste sõnavara suureneb, nad saavad paremaid hindeid, nende enesehinnang on kõrgem jne. Me teame, et igal õhtul ei olegi võimalik kogu perekonda ühise laua taha saada, kuid vähemalt mõnel õhtul nädalas võiksid seda siiski üritada ja söömise ajaks kõik tehnikavidinad käe- , nägemis- ja kuuldeulatusest välja jätta. Samuti peaksid arvestama pisikeste mudilaste võimekusega. Nad ei suuda üle 10 minuti paigal püsida ja ilmast või koolist rääkida. 15 minutit on kolmeaastase jaoks juba väga pikk aeg, nii et kui ta senikaua suudab toolil istuda ja oma toidu ära süüa, on ta ikka väga tubli.

5. Laps peab võtma vähemalt ühe ampsu

Kuidas ta teab, et toit talle ei maitse, kui ta pole seda proovinudki? Teadlased on välja selgitanud, et uue maitsega harjumiseks tuleks toitu proovida vähemalt 7-10 korda. Mitte järjest muidugi, vaid ühel nädalal korra, järgmisel nädalal teist korda jne. Paku lapsele üks amps ja kui ta tõesti öökima hakkab, lase tal minna ning kiida proovimise eest. Mäletad ju ise, mis tunne oli, kui sind sunniti sööma midagi sinu jaoks eriti ilget? Ära sellist traumat oma lapsele tekita.

6. Kui kõik muu luhta läheb, kasuta altkäemaksu ja ära tunne selle pärast süüd

Mõned vanad head äraostmisnipid, mida tasuks proovida, on:

  • Kui soolast toitu ei söö, siis magusat ei saa.

  • Kui salatit ei söö, siis kartuliputru/makarone/kalapulki vms lapse lemmikut ei saa.

  • Või siis kõige efektiivsem: „Ma näen, et sa ei taha kana. Ma siis annan selle su vennale.” Sel hetkel lööb iga mudilase peas kadeduselamp põlema ning ta söö kogu taldrikul leiduva kana probleemideta ära, et vend seda jumala eest endale ei saaks.

7. Jäta alati ruumi magustoidu jaoks

Tead ju isegi, millist rahuldust pakub koogitükk või jäätiseports pärast tervislikku toitu. Ära siis keela oma lastele seda mõnu ja lusti ning lase neilgi tervisliku toidu söömise järel naudingust osa saada.

Allikas: Parenting.com

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

PERE JA LAPS TOP

Viimased uudised